06-40995779 (Pauline) of 06-40514862 (Bibi) info@btpsychologen.nl

Behandeling / EMDR

Op deze pagina vindt u meer informatie over onze behandelingen.

Behandelvisie Psychologenpraktijk B&T

In onze praktijk gaan we in gesprek met de persoon achter de klacht. Wij luisteren naar jouw persoonlijke verhaal en proberen om de psychische klachten te begrijpen tegen de achtergrond van je jeugd/levensverhaal, persoonlijkheidsstijl en leefomgeving. Jouw behandeling wordt hierop aangepast. Naast het behandelaanbod, zien wij de relatie tussen cliënt en behandelaar als een belangrijke succesfactor voor een behandeling.

Het doel van onze behandelingen is het verminderen of beter hanteerbaar maken van psychische klachten. Voor een duurzaam resultaat richten wij ons niet enkel op de klachten zelf, maar waar mogelijk ook op persoonlijke ontwikkeling.

 

Wat is belangrijk voor het slagen van een behandeling?

Voor een succesvolle behandeling is inzet, doorzettingsvermogen en een goede samenwerking tussen jou en de behandelaar nodig. Het is belangrijk dat je gemotiveerd bent om bij jezelf stil te staan en na te denken over je gevoelens, gedachten en gedrag. Therapie kan soms tijdrovend en frustrerend zijn, maar kan ook troost en ontlading bieden. Het is daarbij van belang dat jij het gevoel hebt dat je met jouw behandelaar aan je problemen kunt werken.

 

Behandelvormen Psychologenpraktijk B&T

Wij hanteren verschillende behandelvormen in onze psychologenpraktijk zoals cognitieve gedragstherapie, emdr, kortdurende schematherapie en oplossinggerichte therapie. 

 

Cognitieve gedragstherapie (CGT)

Bij cognitieve gedragstherapie wordt ervan uitgegaan dat gebeurtenissen, gedachten (cognities), gevoelens en gedragingen met elkaar verbonden zijn. Door (negatieve) ervaringen kan iemand gedachten over zichzelf, anderen en de wereld ontwikkelen die een hindering kunnen gaan vormen en kunnen leiden tot psychische klachten.

Doel
Cognitieve gedragstherapie heeft vaak als belangrijkste doelstelling het verminderen van specifieke psychische klachten.

Wat kun je verwachten?                                                                                                                                                                                                                                              In deze vorm van behandeling gaat de behandelaar met je in gesprek om de belemmerende (niet helpende) gedachten op te sporen en te onderzoeken; bijvoorbeeld over de mate waarin deze gedachten helpend en/of realistisch zijn.

De nadruk ligt op het aanleren van andere, meer realistische gedachten en functioneler gedrag. Door het veranderen van je gedachten en jouw gedragingen kun je je positiever gaan voelen of meer vertrouwen krijgen. Jouw klachten kunnen hierdoor afnemen.

Door middel van opdrachten word je in cognitieve gedragstherapie gestimuleerd om ook buiten de behandelgesprekken actief aan jouw klachten te werken. Daardoor kun je zelf een grote bijdrage leveren aan je eigen herstel. De behandeling is gericht op concrete oplossingen en heeft doorgaans een relatief beperkte duur.

Werkt cognitieve gedragstherapie?
Er is veel onderzoek verricht naar de effecten van cognitieve gedragstherapie. Heel vaak bleek deze methode een erg effectieve vorm van therapie te zijn. Voor meer informatie over CGT, die deze website.

  

EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing)

Naast de effectief gebleken behandeling Cognitieve Gedragstherapie neemt EMDR in onze praktijk een belangrijke plek in bij behandeling van diverse klachten. EMDR wordt aangeboden als onderdeel van een breder behandelplan, waarbij een passende combinatie gezocht wordt met andere behandelvormen. 

Algemeen
Heb je iets traumatisch of ingrijpends meegemaakt waar je nog veel last van hebt? Of hebben angst- of stemmingsklachten een duidelijke oorsprong vanuit gebeurtenissen eerder in jouw leven?

Dan is een (trauma)verwerkingsgerichte therapie zoals EMDR mogelijk een behandelvorm die jou kan helpen bij het verwerken van deze gebeurtenis. EMDR is een behandelmethode die toegepast kan worden als klachten in het hier en nu voortkomen uit nare (traumatische) gebeurtenissen in het verleden.

Doel
EMDR bouwt voort op al langer bestaande verwerkingsgerichte therapieën, zoals de exposure behandeling (blootstelling aan spannende situaties of herinneringen) uit de cognitieve gedragstherapie. EMDR heeft als belangrijkste doel het verminderen van klachten zoals spanning, somberheid, nachtmerries en herbelevingen, die in verband worden gebracht met een trauma of iets anders ingrijpends wat je meegemaakt hebt. Daarnaast kan emdr ondersteunend zijn aan andere therapievormen, zoals schematherapie gericht op het doorbreken van niet-helpende terugkerende patronen in gedachten en gedrag.

Wat kun je verwachten?                                                                                                                                                                                                                                  Exposure (blootstelling) gaat ervan uit dat een (nare) emotie uitdooft als je je er maar lang genoeg aan blootstelt. Bij EMDR ga je dan ook je aandacht richten op het naarste moment uit de ingrijpende gebeurtenis. Je doet dat door vanuit het hier en nu terug te kijken naar jezelf in dat nare moment, zodat je goed bewust bent van het verschil tussen toen en nu . Terwijl je dat doet, word je bij EMDR afgeleid door klikjes, oogbewegingen en/of taps. Deze vormen van afleiding zorgen ervoor dat de verwerking op gang wordt gebracht of sneller verloopt. Vandaar ook de term EMDR: Eye Movement Desensitisation and Reprocessing, wat betekent: via oogbewegingen uitdoven en verwerken.

Effectiviteit
Hóe de verwerking van trauma’s precies door EMDR verklaard kan worden, daar zijn de geleerden nog niet over uit, maar dát het werkt, wel. Voor méér informatie zie www.emdr.nl.

https://www.youtube.com/watch?v=FubVAveULcU